Vragen?
Bel ons op 0599 - 312142
Geopend maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 21:00
  • Alle merken en type banden verkrijgbaar
  • Open van ma/vrij: 09.00-21.00 uur, za: 09.00-18.00 uur
  • 24/7 online breed assortiment banden te bestellen
  • Ruime voorraad banden op locatie aanwezig

Banden slijtage

Waardoor kunnen problemen met banden ontstaan?

Er zijn veel redenen voor bandenproblemen. De drie belangrijkste zijn:

    1. Onder- of overspanning
    2. Onderspanning is één van de belangrijkste redenen voor snelle slijtage van de schouders, onregelmatige bandenslijtage en voortijdige beschadiging. Overspanning kan resulteren in slechte handling, overmatige slijtage en voortijdige beschadiging.
    3. Overbelasting  
    4. Het is niet toegestaan om personenauto's, bestelauto's en lichte aanhangers te beladen boven het gewicht waarvoor ze ontworpen zijn. Overbelading belast de banden buitensporig, vergroot de normale doorbuiging en zorgt voor oververhitting. Dit zal leiden tot versnelde slijtage, een grotere kans op beschadiging en  voortijdige uitval.
    5. De gevolgen van het rijden op hoge snelheid
    6. Het langdurig rijden van hoge snelheden zorgt voor extra warmteontwikkeling waardoor verhoogde bandenslijtage kan ontstaan en doorbuiging.

Waarop worden de banden beoordeeld bij een APK keuring?

De banden op 1 as moeten dezelfde afmetingen hebben, dat wil zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. Er mogen geen spijkers e.d. in zitten de band moet intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde zijn. Tijdens de APK wordt bekeken of de band in ernstige mate verdroogd is en of de loadindex klopt. De loadindex is een nummer waarmee je in een tabel kan opzoeken wat de maximale draagkracht van de band is. Ook wordt de bandenspanning gecontroleerd. Het profiel mag voor de wet niet verder zijn afgesleten dan 1,6 mm, echter bij een slijtage van meer dan 2,5 mm wordt er door de wetgever geadviseerd om de band te verwisselen. Bij versleten banden ligt het grootste gevaar in de combinatie met gladde / natte wegen. De remweg loopt al snel op bij regen en het gevaar voor aquaplanning wordt groot met versleten banden.